گروه حمایت از مصرفکنندگان اروپایی شکایتی درباره استفاده از ارزهای دیجیتال درونبازیها ارائه کرد
سازمان مصرفکنندگان اروپایی (BEUC) شکایتی علیه ناشران بازیهای ویدیوئی تقدیم کرده است که آنها را به شیوههای فریبنده در خریدهای درونبازی متهم میکند.
این شکایت که به نیابت از گروههای مصرفکننده از 17 کشور ارائه شده، ادعا میکند که ناشران بازی ها مصرف کنندگان، به خصوص کودکان، را به خرج کردن بیش از حد در خریدهای درونبازی ترغیب میکنند، به گزارش تککرانچ .
طبق گفته BEUC، خریدهای درونبازی که سالانه بیش از 50 میلیارد دلار درآمد جهانی تولید میکنند، اغلب هزینههای واقعی کالاهای دیجیتال را مخفی میکنند و باعث میشوند که مصرفکنندگان نتوانند به درستی متوجه شوند که چقدر هزینه میکنند.
کودکان بیشتر در برابر خریدهای درونبازی آسیبپذیرند
این سازمان ادعا میکند که کودکان به خصوص در برابر این شیوهها آسیبپذیرند، به طوری که گیمرهای جوان به طور متوسط ماهانه 39 یورو برای خریدهای درونبازی صرف میکنند.
عناوین محبوب مانند فورتنایت، کلش آف کلنز، ماینکرفت و EA Sports FC 24 در میان بازیهای ذکر شده در شکایت هستند.
BEUC از مقامات اروپایی خواسته است تا اقدامات قویتری برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر این شیوهها انجام دهند.
یکی از مطالبات کلیدی این گروه، ممنوعیت ارزهای پرداخت شده درونبازی است که اغلب برای مخفی کردن هزینههای واقعی اقلام و خدمات درون بازیها استفاده میشوند.
این توصیهها در پی نتیجهگیریهای بررسی تناسب عدالت دیجیتال که در ماه اوت بهروزرسانی شد، ارائه شده است.
علاوه بر این، BEUC به حمایت از رتبهبندی سنین سختتر برای بازیهای دارای خریدهای درونبازی، شفافیت بیشتر درباره هزینهها و هشدارهای واضحتر در زمانی که بازیکنان در شرف هزینه کردن پول هستند، میپردازد.
آگوستین رینا، مدیر کل BEUC، گفت: “شرکتها نباید مجاز باشند قوانین را برای حداکثرسازی سود خود خم کنند. مصرفکنندگان مستحق شفافیت هستند و به خصوص کودکان باید در برابر روشهای استثماری محافظت شوند.”
“دنیای بازیهای مجازی باید به همان قوانین حمایت از مصرفکننده جهان واقعی پایبند باشد.”
رینا همچنین از استفاده از ارزهای ممتاز درونبازی انتقاد کرد و استدلال کرد که آنها مصرفکنندگان را به خرج کردن بیش از حد ترغیب میکنند، که کودکان بیشترین تأثیر را دارند.
صنعت بازیها واکنش نشان میدهد
با این حال، صنعت بازیها به این ادعاها واکنش نشان داده است.
ویدیو گیمز یوروپ، یک گروه تجاری نماینده شرکتهای بزرگ بازیهای ویدئویی در منطقه، بیانیهای در حمایت از استفاده از ارزهای درونبازی صادر کرده است.
این گروه استدلال کرد که خریدهای درونبازی یک روش کاملاً شناخته شده است و توسعهدهندگان با قوانین حمایت از مصرفکننده اروپا مطابقت دارند.
همچنین تأکید کرد که بسیاری از بازیها دسترسی رایگان ارائه میدهند و به بازیکنان اجازه میدهند آنها را بدون هزینههای مقدماتی امتحان کنند، و اشاره کرد که صنعت از کد رفتار PEGI پیروی میکند و اطمینان میدهد که هزینههای واقعی ارزهای درونبازی در زمان خرید واضح هستند.
علیرغم دفاع صنعت، شکایت BEUC نشاندهنده بحث و جدال رو به افزایش درباره خریدهای درونبازی است، به ویژه زمانی که به مصرفکنندگان جوانتر مربوط میشود.
طبق گزارش 2023 پارلمان اروپا، بیش از نیمی از همه مصرفکنندگان اتحادیه اروپا به طور منظم بازیهای ویدئویی بازی میکنند، که 84% از کودکان 11 تا 14 سال به بازیها روی موبایل یا دستگاههای دیگر میپردازند.
با توجه به سطح پایین سواد مالی کودکان و منابع محدود مالی شخصی آنها، استفاده از ارزهای درونبازی مسئله مهمی برای مقامات و حامیان مصرفکننده ایجاد میکند.
این نخستین باری نیست که BEUC ارزهای دیجیتال در اپها را هدف قرار داده است. در سال 2021، این سازمان شکایتی علیه تیکتاک به دلیل استفاده از ارز مجازی خود ثبت کرده بود که منجر به تغییراتی در نحوه نمایش خریدها شد.