موسیقی‌دانان توضیح می‌دهند که چگونه بلاکچین بیت‌کوین می‌تواند صنعت موسیقی را اصلاح کند

صنعت موسیقی، بازاری چند میلیارد دلاری، شاهد رشد سریع پخش دیجیتالی در پلتفرم‌هایی مانند اسپاتیفای بوده است.

با این حال، طبق گزارش‌های اخیر، پلتفرم‌های پخش اغلب به منافع موسیقی‌دانان بی‌توجه هستند و این باعث شده که هنرمندان بابت موسیقی خود جبران کمی دریافت کنند.

منبع: پاندورا کلودکاور

آمارهای اخیر نشان می‌دهد که موسیقی‌دانان تنها پنی‌هایی بابت هر پخش در پلتفرم‌هایی مانند اپل موزیک و اسپاتیفای دریافت می‌کنند.

یک موسیقی‌دان تحت فشار از صنعت موسیقی سنتی

خواننده و بازیگر ایتالیایی، ویولتا زیرونی، مشکلات پلتفرم‌های پخش را از نزدیک تجربه کرده است.

زیرونی به کریپتو نیوز گفت که موسیقی امروز به دلیل پلتفرم‌هایی مانند اسپاتیفای از تورم شدید رنج می‌برد.

او گفت: «این پلتفرم‌ها موسیقی را به شکل یک کالا درآورده و ارزش آن را به تقریباً هیچ کاهش داده‌اند و انحصارهایی ایجاد کرده‌اند که هنرمندان را کنترل می‌کنند.»

چالش‌های موجود با پلتفرم‌های پخش زیرونی را واداشت که به طور کلی به حرفه موسیقی خود تجدید نظر کند.

زیرونی گفت: «بعد از هشت سال در صنعت موسیقی سنتی، در نقطه‌ای از تردید و دو دلی در مسیر حرفه‌ای خود بودم و به ترک موسیقی فکر می‌کردم. در دوران همه‌گیری، پلتفرم‌های پخش سنتی اهداف هنری یا ایجاد اجتماعات من را تامین نمی‌کردند و اجراهای زنده غیرممکن بود.»

با تشویق مادرش، زیرونی شروع به کاوش در توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) به عنوان جایگزینی برای پخش‌های سنتی کرد.

NFTها در میان موسیقی‌دانان محبوب شده‌اند زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهند بیشتر در حق‌الامتیازها درآمد کسب کنند و کنترل بر داده‌ها و حقوق موسیقایی خود به دست آورند .

«وقتی مادرم در مورد NFTها و مجموعه‌های هنری همتا به همتا صحبت کرد، چیزی در ذهنم روشن شد»، زیرونی گفت. «کانال‌های سنتی را ترک کردم تا به طور کامل به این فضا بپردازم و دیگر نگاه نکرده‌ام.»

اندرال‌های بیت‌کوین و فرصت‌های جدید برای موسیقی‌دانان

به مدت تقریباً سه سال، زیرونی موسیقی خود را در بلاکچین منتشر کرده است و رشد نوشته‌های موسیقی بیت‌کوین از طریق اندرال‌ها امکان‌های بیشتری فراهم کرده است.

زیرونی گفت: «این تضمین می‌کند که کار من برای همیشه در امن‌ترین و غیرمتمرکزترین دفتر کل ثبت شده است که به دائمیت بیت‌کوین وابسته است.»

بلاکچین بیت‌کوین نه تنها موسیقی زیرونی را حفظ کرده، بلکه مکانیزم‌های درآمدی جدیدی نیز باز کرده است.

اخیراً، زیرونی آخرین آهنگش، “n0 0rdinary kind” را برای 1 بیت‌کوین (BTC) به حراج گذاشته که سی و چهارمین بزرگترین نوشته در بیت‌کوین محسوب می‌شود.

با رشد اندرال‌های بیت‌کوین، بیشتر موسیقی‌دانان در حال نوشتن موسیقی‌شان بر روی بلاکچین بیت‌کوین هستند .

تولیدکننده سابق موسیقی، جیم کرین، اشاره کرد که تکنولوژی بلاکچین به طور فزاینده‌ای محبوب شده زیرا به هنرمندان اجازه می‌دهد تا کنترل بر خروجی خلاقانه و حق‌الزحمه خود را پس بگیرند.

کرین گفت: «بلاکچین ردیابی شفاف استفاده و کسب درآمد موسیقی را ارائه می‌دهد که به ایجاد اعتماد بین هنرمندان و مصرف‌کنندگان کمک می‌کند.»

نوشتن موسیقی در زنجیره

به گفته کرین، نوشتن موسیقی بیت‌کوینی مزایای قابل توجهی از جمله انتساب و مالکیت غیرقابل تغییر ارائه می‌دهد.

او توضیح داد: «بلاکچین یک ثبت دائمی و غیرقابل تغییر از این که چه کسی یک اثر موسیقی را خلق، همکاری یا به نوعی در آن مشارکت کرده است، ارائه می‌دهد و تضمین می‌کند که هنرمندان اعتبار درست را دریافت کنند و بتوانند به طور قاطع مالکیت را اثبات کنند.»

در سال 2023، کرین پروتکلی به نام «اودیونالز» توسعه داد تا نوشتن موسیقی بیت‌کوینی را ساده کند و واسطه‌ها را در صنعت به حداقل برساند.

این پروتکل از استفاده پوسته‌بندی شده از فایل‌های صوتی در زنجیره پشتیبانی می‌کند، مشابه یک ایستگاه کاری صوتی دیجیتال سنتی، اما در محیطی غیرمتمرکز.

کرین افزود: «این پروتکل اجازه می‌دهد تا از فایل‌های صوتی نوشته شده به شکل بازگشتی استفاده شود، مشابه عملکرد یک ایستگاه کاری صوتی دیجیتال (DAW) سنتی، اما در محیطی غیرمتمرکز.»

حل محدودیت‌های فضای بلوک

علیرغم مزایای نوشتن موسیقی بیت‌کوینی، چالش‌هایی وجود دارد، به خصوص پیرامون محدودیت فضای بلوک .

شایلی آدینولفی، رئیس توسعه کسب و کار برای لدر، به کریپتو نیوز گفت که نوشتن‌های اندرال involve نوشتن داده‌های فرادری بر روی یک ساتوشی (کوچکترین واحد بیت‌کوین) است، به طوری که هر ساتوشی می‌تواند تا 4 مگابایت داده را نگه دارد.

آدینولفی گفت: «این می‌تواند درخواست‌های واقعی ایجاد کند هنگامی که چندین هنرمند به دنبال راه‌اندازی آهنگ‌ها، آلبوم‌ها یا مجموعه‌ها هستند.»

زیرونی اشاره کرد که او با محدودیت‌های فضای بلوک مواجه شد هنگامی که تلاش می‌کرد یک آهنگ کامل با اثر هنری بصری را بنویسد.

او توضیح داد: «فضای بلوک در بیت‌کوین به 4MB محدود شده و نوشته‌های با کیفیت بالا هزینه بر است، بنابراین من با کار در 600KB آن را ممکن کردم.» «با این حال، این محدودیت به برکت در نقابی تبدیل شد: برای اولین بار، می‌توانستم یک اجرای آواز و گیتار واقعی و بدون فشار صنعت برای تولید بیش از حد نمایش دهم.»

آدینولفی افزود که نوشتن‌های بازگشتی، که پس از اندرال‌ها معرفی شدند، به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهند که داده‌ها را از فایل‌های موجود بکشد ، حفظ فضای بلوک در عوض آپلود ویژگی‌های جدید با هر نوشتن.

او گفت: «راه‌حل برای موسیقی‌دانان ممکن است از مقیاس‌گذاری بیت‌کوین به راه‌حل‌های لایه-2 (L2) بیاید، که به هنرمندان امکان می‌دهد تا با هزینه‌های پایین‌تر در زنجیره خلق کنند.»

کرین همچنان توضیح داد که چگونه اودیونال‌ها محدودیت‌های فضای بلوک را با نوشتن فایل‌های متنی کوچک با دستورالعمل‌هایی برای بازتولید موسیقی در زنجیره حل می‌کنند، که فرآیند بسیار کارآمدتری از نظر فضای بلوک و هزینه‌ها فراهم می‌کند.

او گفت: «اولین آهنگ اودیونال، “حقیقت”، از نمونه‌های صوتی با کیفیت استودیویی استفاده می‌کند و معادل صوتی یک ضبط WAV 70MB است.» او افزود: «با ایجاد آن به شکل بازگشتی و استفاده مجدد از همان نمونه‌ها، می‌توانیم به طور چشمگیری اندازه اطلاعات مورد نیاز برای پخش آهنگ را کاهش دهیم – بدون هیچ گونه فشرده‌سازی یا بازپردازش از صوت.»

کرین اشاره کرد که نسخه اودیونال “حقیقت” در ابتدا حدود 100KB با اولین نسخه سیکوئنسر نیاز داشت، اما با بهینه‌سازی بیشتر، آن را به 30KB کاهش داد با سریالیزه کردن داده‌های نوشته شده.

او گفت: «در حال حاضر، من اندازه کل فایل آهنگ 12 دقیقه‌ای تولید شده با سیکوئنسر اودیونال را به تقریباً 3KB کاهش داده‌ام.» او افزود: «این باعث کاهش هزینه استودیوی مستر در زنجیره به ازای هزاران دلار به تنها چند دلار شده است.»

نقش بیت‌کوین در آینده موسیقی دیجیتال

اگرچه نوشتن‌های موسیقی بر روی بیت‌کوین یک مفهوم جدید باقی مانده است، زیرونی باور دارد که این مدل توجه بیشتری جلب خواهد کرد.

او گفت: «تقاضا برای یک سیستم غیرمتمرکز که به موسیقی‌دانان و علاقه‌مندان به موسیقی خدمت کند بسیار بزرگ است.» او افزود: «در سال گذشته، چهار آهنگ دیگر را در بیت‌کوین نوشته‌ام و مردم در حال حاضر درخواست می‌کنند تا آن‌ها را جمع کنند.»

کرین معتقد است که اودیونال‌ها به ایجاد یک اکوسیستم موسیقی غیرمتمرکز کمک خواهند کرد و ایجاد موسیقی بلاکچینی را برای هنرمندان در زمینه‌های مختلف و مهارت‌ها دست‌نیافتنی‌تر خواهد کرد.

با این حال، او خاطرنشان کرد که هنوز نیاز به ایجاد استانداردها برای تضمین قابلیت همکاری و پذیرش گسترده‌تر وجود دارد.

او گفت: «ما هنوز نیاز به استانداردسازی پروتکل‌ها داریم.» او توضیح داد: «این به معنای ایجاد استانداردهای مشترک برای موسیقی در بلاکچین برای تضمین قابلیت همکاری و پذیرش گسترده‌تر است.»

خروج از نسخه موبایل