روحام قریقلو، مدیرعامل Dapper Labs، می‌گوید بیشتر چیزهای زندگی غیرقابل تعویض هستند | قسمت ۳۷۷

پادکست کریپتو نیوز به تازگی مصاحبه‌ای آموزنده با روحام قریقلو، بنیانگذار و مدیرعامل غول NFT Dapper Labs و عضو هیئت مدیره بنیاد Flow ، سازمانی غیرانتفاعی که بخش‌هایی از زنجیره لایه یک Flow را مدیریت می‌کند، برگزار کرد.

قریقلو درباره اهمیت صنعت کریپتو و مالکیت واقعی بیش از ارزهای دیجیتالی صحبت کرد و اشاره کرد که بیشتر چیزها در زندگی روزمره غیرقابل تعویض‌اند و این که NFTs هنوز لحظه اصلی خود را در جریان اصلی نیافته‌اند.

او درباره احیای CryptoKitties صحبت کرد و خاطرنشان کرد که FLOW پس از به‌روزرسانی بزرگ، بیشتر قراردادها را در دو هفته پیاده‌سازی کرده بود تا در دو سال گذشته.

مالکیت بیش از ارز است: بیشتر چیزها در زندگی غیرقابل تعویض‌اند

داستان CryptoKitties داستان مورد علاقه قریقلو است، او به مت گفت.

شرکت قبلی او، Axiom Zen ، بسیاری از تجربیات را انجام داد و در سال ۲۰۱۴ شروع به “بازی کردن” با بیت‌کوین کرد.

تیم تمرکز خود را بر روی اتریوم گذاشت که “وعده یک رایانه غیرمتمرکز” بود که توسعه‌دهندگان می‌توانستند هر برنامه‌ای روی آن بسازند.

اما برنامه‌ها در آن زمان برای آنها ناامیدانه بودند، مدیرعامل گفت. همه آنها “اساساً ارزهای دیجیتالی” بودند – ابزارهای سفته که مردم در ICOها خریداری می‌کردند را که با امید به افزایش قیمت بود.

تیم Axiom Zen علاقه‌مند به مفهوم مالکیت واقعی بودند، جایی که دارندگان کنترل دارایی‌های خود را داشته باشند و توسعه‌دهندگان ابزارها را بدون نیاز به اجازه کسی بسازند.

“این به نظر می‌رسد ایده‌ای بسیار بزرگتر از تنها ارز است،” قریقلو بحث کرد.

همین‌طور تیم شروع به کار در جهت CryptoKitties کرد با فرضیه “کریپتو بسیار بزرگتر از ارز است.”

به گفته مدیرعامل، “بیشتر چیزها در زندگی شما غیرقابل تعویض‌اند.”

پول قابل تعویض است، اما خانواده، دوستان، خانه‌ها، خودروها، داده‌های شخصی، میلیاردها دلار سالانه که در دارایی‌های دیجیتالی در بازی‌ها هزینه می‌شود – هویت دیجیتالی کامل مردم – همه این‌ها غیرقابل تعویض‌اند.

هیچ راهی برای نمایندگی چیزهای غیرقابل تعویض در یک شبکه کریپتو مانند اتریوم وجود نداشت.

این‌‌جاست که تیم مفهومی از یک توکن غیرقابل تعویض و اولین استاندارد NFT: ERC-721 را ابداع کرد.

CryptoKitties زنده است

هنگام ایجاد CryptoKitties، تیم می‌دانست که آنها می‌خواهند در زمینه بازی‌ها به تجربه بپردازند و مفهوم جمع‌آوری را شامل کنند.

جمع‌آوری “در تقریبا هر بازی موبایل ذاتی است. اما همچنین، اگر فکر کنید، [این] از آغاز تمدن‌های انسانی موجود بوده است، افرادی که در ساحل راه می‌روند و محفظه‌های دریا را جمع‌آوری کرده و [آنها را به عنوان] ارز استفاده می‌کردند.”

اما، وقتی که بازی راه‌اندازی شد، استاندارد جدید NFT “توانست اتریوم را تصاحب کند.” بسیاری از قدرت محاسباتی شبکه به سمت پرورش کیتی‌ها می‌رفت.

“ما از افرادی که سعی در انجام ICO داشتند تهدید به مرگ می‌شدیم. زمان خوبی بود،” قریقلو اظهار کرد.

در این نقطه، آنها متوجه شدند که در عین حال که امیدبخش است، این فناوری سخت استفاده می‌شود. کشف اینکه چه کاری در هر مرحله باید انجام داد، یک چالش زمان‌بر بود برای کاربران.

اما مقیاس‌پذیری مشکل بزرگتری بود. پرورش یک گربه به سرعت از کسری از سنت به صدها دلار افزایش یافت.

“و این بسیاری از جوانب اقتصاد بازی را شکست و ما را متقاعد کرد که باید شبکه نسل بعدی را بسازیم،” مدیرعامل گفت.

این منجر به FLOW و محصولات بزرگی مانند NBA Top Shot شد.

اما CryptoKitties زنده است!

تیم به تازگی نسخه جدید بازی را به عنوان گام اول به سوی یک دنیای گسترده CryptoKitties راه‌اندازی کرد.

این دنیا به مردم اجازه خواهد داد که گربه‌ها را از CryptoKitties اصلی به دست آورند و “توانایی‌های بیشتری با هزینه‌ای بسیار کمتر به دست آورند.”

نه، NFTها هنوز لحظه بزرگی در جریان اصلی نداشته‌اند

NFTها به دور از مرگ هستند.

به واقعیت، “من فکر نمی‌کنم که ما واقعاً هنوز تب NFT جریان اصلی واقعی داشته‌ایم،” قریقلو اظهار کرد.

در حالی که NFTها در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در همه‌جا خبرها بودند، هنوز داشتن یک NFT دشوار بود.

یکی از مشکلات پیچیدگی فرآیند بود، اما قیمت‌ها نیز یک مانع اصلی بودند.

مدیرعامل گفت که در آن زمان، برخی از شرکت‌های کریپتو و بلاکچین “به ستاره‌ها کمک می‌کردند تا اولین Bored Ape خود را بخرند زیرا این فرآیند بسیار دشوار بود.”

با این حال، اکنون، “اتوبوست‌ها برای این ساخته شده‌اند که بسیار ساده‌تر شود.”

“من یک معامله‌گر نیستم، من سازنده‌ام,” قریقلو گفت و اضافه کرد که او متمرکز بر این است که فرآیند را هموارتر و آسان‌تر بکند و برای نسل بعدی ورودی‌ها در دسترس باشد.

تجربه کاربری نیاز به بهبود دارد، اما سازندگان و فرهنگ این صنعت محصولات باید “به آنچه فناوری را خاص می‌کند” تأکید بیشتری کنند.

میلیاردها دلار در بازی‌ها و محیط‌های دیجیتالی بسته مصرف می‌شود، به اساسٲ سوزاندن آن پول‌ها.

در عین حال، بیشتر افراد در جهان هنوز فرصتی برای شرکت در یک اقتصاد آزاد ندارند.

بنابراین، سازندگان باید ارزش را به افرادی که آن را ایجاد می‌کنند برگردانند، به جای تمرکز بر “بازی‌های سفته‌گری که مردم را در نزول می‌سوزاند.”

این رویکرد به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان اجازه می‌دهد تا اولین فرصت کریپتوی خود را به دست آورند و اولین مواجهه خود را با یک شبکه همتا به همتا تجربه کنند. هیچ واسطه‌ای وجود ندارد. “شما خدمات ارائه می‌دهید و به ازای آن پرداخت می‌گیرید،” مدیرعامل گفت.

بیشتر قراردادها در دو هفته روی FLOW پیاده‌سازی شد نسبت به دو سال گذشته

Dapper Labs و FLOW نهادهای جداگانه‌ای هستند. اما FLOW بلاکچینی است که همه محصولات بر روی آن اجرا می‌شوند، از جمله CryptoKitties ، NFL ، NBA ، و Disney .

شرکای آن شامل شرکت‌های Fortune 500 مانند ماتل ، همچنین تی‌کت‌مستر ، “یکی از بزرگترین پروژه‌های Web3 که یک مبادله ارز دیجیتال نیست.”

همچنین، اپل یک شریک نزدیک است که میزبان چندین برنامه NFT تیم در اپ استور است.

در حالی که بسیاری از افراد ممکن است بلاکچین‌ها را هنوز به عنوان دستگاه‌های انتقال توکن ببینند، این فناوری برای هر کسی قابل استفاده است، از جمله اجزای DeFi آن، مدیرعامل استدلال کرد.

“جالب‌ترین چیز درباره FLOW این است که اکنون کاملاً معادل EVM است، به این معنی که هرچیزی که روی اتریوم کار می‌کند به طور پیش‌فرض روی FLOW کار خواهد کرد.”

در دو هفته پس از راه‌اندازی این به‌روزرسانی، “تقریباً به اندازه کل دو یا سه سال قبل قراردادهایی پیاده‌سازی شده است,” قریقلو. و من خیلی از آن هیجان‌زده‌ام زیرا به معنای بیشتر توسعه‌دهندگان ساخت چیزهای بیشتر برای محصولات ما نیز است.”

نام این بزرگترین ارتقاء شبکه از زمان راه‌اندازی FLOW، Crescendo است.

این شبکه چند تکه از شبکه از معماری اصلی تا زبان برنامه‌نویسی را ارتقاء می‌دهد و آن را به میزان قابل توجهی سریع‌تر می‌کند.

“تقریباً سازگاری معکوس است زیرا ما FLOW را به عنوان یک شبکه رو به آینده طوری ساخته‌ایم که به طور لازم چرخ جدید اختراع کرده‌ایم,” قریقلو گفت.

بنابراین، اکنون بسیار آسان‌تر است برای هر توسعه‌دهنده‌ای که شروع کند و یک محصول EVM را در یک روز با همه ابزارهای مورد نیاز مشتری راه‌اندازی کند.

آنها نیازی به نگرانی در مورد زیرساخت ندارند و می‌توانند فقط بر روی ساخت برنامه‌های کاربردی و بهبود تجربه کاربری تمرکز کنند.

خروج از نسخه موبایل