بازی Hamster Kombat، که در بستر تلگرام و با هدف معرفی یک توکن رمزنگاری جدید تهیه شده است، به دلیل استفاده گسترده از تاکتیکهای فشار اجتماعی مورد بررسی و انتقاد قرار گرفته است.
در حالی که موفقیت ویروسی این بازی آن را به ارتفاعات غیرقابل تصوری رسانده است، مکانیکهایی که کاربران را به مشارکت وادار میکنند، به نظر میرسد در نقطه اشباع قرار گرفتهاند، حداقل برای من، اندرو هیوارد، سردبیر فرهنگی و رهبر عملیاتها در Decrypt، در یک پست اخیر نوشت.
او ادعا کرد که این مساله ممکن است برای صدها میلیون بازیکنان روزانه که شرکت میکنند نیز به مشکل تبدیل شود، مگر اینکه دائماً دوستان جدیدی برای جذب داشته باشند.
Hamster کاربران را تشویق به دعوت از دوستان میکند
در پی نسخه اصلی بازی رمزنگاری ویروسی تلگرام، Notcoin، بازی Hamster Kombat کاربران را ملزم میکند که برای جمعآوری سکههای بازی صفحه را لمس کنند.
این بازی یک پیچش منحصر به فرد را معرفی میکند که به کاربران اجازه میدهد این سکهها را در یک صرافی خیالی به اپراتور همستر سرمایه گذاری کنند، و در عین حال آنها را تشویق میکند دوستان خود را برای شرکت در بازی دعوت کنند.
در اینجا موضوع به جهت عجیبی شبیه به بازاریابی چند سطحی تبدیل میشود.
بازی Hamster Kombat به طور مکرر کارتهای ارتقای صرافی جدیدی معرفی میکند که وعده درآمدهای بالاتری را میدهند.
این کارتها اغلب به «کامبوی روزانه» بازی متصل هستند که به کاربران ۵ میلیون سکه درون بازی را برای استفاده از کارتهای خاص پاداش میدهد.
با این حال، بسیاری از این کارتها تنها در صورتی که کاربران بتوانند دوست دیگری را به بازی از طریق لینک معرفی خود تشویق کنند، قفل میشوند.
در حالی که این یک بازی ساده «افزایش عدد» است، کاربرانی که نمیتوانند تعداد خود را افزایش دهند به دلیل نیاز به جذب افراد بیشتر ممکن است در مواجه با مشکل قرار بگیرند مگر اینکه شرکتکنندگان بیشتری پیدا کنند.
هیوارد گفت که این تغییرات محدودیتهای یک ماشین مبتنی بر مشارکت مانند Hamster Kombat را نشان میدهد.
این چالشها را در حفظ رشد مستمر بدون ارائه مشوقها و مزایای جذاب جدید نشان میدهد.
“در یک نقطه ای، هیجان ناچاراً کاهش مییابد و توسعهدهندگان ممکن است فشار زیادی بیاورند تا مطمئن شوند که این اتفاق قبل از افتاد جولای رخ نمیدهد.”
ایرانیان به Hamster Kombat روی آوردند
همانطور که گزارش شد، بازی Hamster Kombat ایران را طوفانی کرده و توجه کاربران محلی که به شدت منتظر راهاندازی توکن آینده هستند را به خود جلب کرده است.
توسعهدهندگان بازی هفته گذشته اعلام کردند که این بازی ۲۰۰ میلیون بازیکن را جمعآوری کرده که بخش عمدهای از کاربران ۹۰۰ میلیون نفری تلگرام است.
gn to 200 million Hamsters! 😱🐹
pic.twitter.com/7USoL6Lddd
— Hamster Kombat (@hamster_kombat)
June 24, 2024
این آمار نمایانگر افزایش تعداد نسبت به
تعداد ۱۵۰ میلیون بازیکنی
که در تاریخ ۱۴ ژوئن گزارش شده بود.
توسعهدهندگان Hamster Kombat برنامههای خود برای راهاندازی یک توکن در شبکه باز (TON) در جولای را اعلام کردهاند.
این بازی در پی بازی Notcoin، یک بازی مشابه «کلیکر» که اوایل سال جاری معرفی شد و ۳۵ میلیون بازیکن جذب کرد قبل از اینکه توکن خود (NOT) را در ماه می بر روی شبکه TON عرضه کند، فعالیت میکند.
Notcoin ارزش بازاری بیش از 2 میلیارد دلار را در هفتههای پس از راهاندازی خود تجربه کرد.
شایان ذکر است که بلاکچین «شبکه باز» تلگرام (TON)
به طور مداوم از اتریوم در
تعداد آدرسهای فعال روزانه در طول این ماه در میان هیجان بازی Hamster Kombat پیشی گرفته است.