متاورس، که زمانی یک قلمرو علمی-تخیلی به حساب میآمد، به سرعت در حال تبدیل به واقعیت برای کسبوکارها است. یک نظرسنجی جدید توسط Bitkom، انجمن دیجیتال آلمان، در میان ۶۰۵ شرکت با ۲۰ یا بیشتر کارکنان، نشان میدهد که یک سوم شرکتهای آلمانی معتقدند متاورس فناوری حیاتی برای آینده آنها است.با این حال، مسیر به سوی پذیرش گسترده با چالشهایی روبرو است. در حالی که ۳۲٪ از شرکتهای نظرسنجی شده، متاورس را به عنوان یک فناوری حیاتی برای آینده خود میدانند، بخش قابل توجهی (۶۲٪) معتقدند که این فناوری تنها یک ترند گذرا است. با این وجود، شناخت پتانسیل متاورس در صنایع مختلف در حال افزایش است، با پیشگامی بخشهای بازی (۷۴٪)، گردشگری (۶۰٪)، رسانه و سرگرمی (۵۴٪) و فناوری اطلاعات (۵۲٪).مسیر پذیرش گسترده با چالشهای متعددی روبرو است. نزدیک به نیمی (۴۷٪) متاورس را نامربوط میدانند و انتظار ندارند که مهم شود. تنها ۱۳٪ از شرکتها تاکنون متاورس را بررسی کردهاند و اگرچه سرمایهگذاریهای کنونی پایین است، ۲۲٪ امیدوارند پس از سال ۲۰۲۵ در متاورس سرمایهگذاری کنند. نبود کاربردهای عملی، عدم بلوغ فناوری، عدم اطمینانهای قانونی و کمبود نیروی ماهر از موانع اصلی هستند.«متاورس یک شمشیر دو لبه است»، برنهارد رولدر، مدیرعامل Bitkom گفت. «از یک سو، فرصتهای بینظیری برای نوآوری، بهرهوری و مدلهای کسبوکاری جدید ارائه میدهد. از سوی دیگر، این یک منظره پیچیده و سریعالتغیر است که میتواند برای بسیاری از شرکتها گیجکننده باشد.»اگرچه تاکنون تنها تعداد کمی از شرکتها متاورس را بررسی کردهاند، این تعداد در دو سال گذشته بیش از دو برابر شده و از ۶٪ به ۱۳٪ رسیده است. اما متاورس همچنان «به شدت دست کم گرفته میشود»، رولدر اضافه کرد و شرکتها را ترغیب کرد تا «جدی به پتانسیلهای آن برای شرکت خود فکر کنند» اگر این فناوری را حیاتی برای آینده میدانند.«رویکرد انتظار و دیدن یک استراتژی نیست. شرکتهای آلمانی باید کاربردهای احتمالی را بررسی کنند و تحولات بیشتر فناوری را به دقت دنبال کنند.»از زمان ظهور در سال ۲۰۲۱، بازار متاورس رشد انفجاری داشته و از ۴۷۸.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۶۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۴ به ۷۸۳.۳ میلیارد دلار برسد. طبق گزارش مککنزی، تا سال ۲۰۳۰، میتواند از ۵ تریلیون دلار نیز فراتر رود.شرکتهای بزرگ فناوری به طور فعال متاورس را بررسی میکنند. تبدیل نام فیسبوک به متا برجستهترین مثال است. با این حال، دیگر حرکات مهم شامل خرید پیشنهادی مایکروسافت از Activision Blizzard، پلتفرم Omniverse انویدیا، هدست PlayStation VR2 سونی و همچنین Vision Pro اپل، یک هدست «واقعیت ترکیبی» است که از محتوای واقعیت مجازی و افزوده (AR) پشتیبانی میکند.در همین حال، شرکت آلمانی زیمنس در استفاده از متاورس برای اهداف صنعتی پیشگام است. این شرکت فناوری، فناوریهای پیشرفته مانند واقعیت مجازی (VR)، هوش مصنوعی (AI) و رایانش ابری را برای ایجاد کارخانهها و طراحیهای محصول مجازی ترکیب میکند. یک توسعه قابل توجه، شراکت زیمنس با سونی است که هدف آن معرفی یک راهحل مهندسی فراگیر جدید است که نمایشگر سربسته سونی را با نرمافزار Xcelerator زیمنس ترکیب میکند.