تلگرام در بازیهای Web3 با ۲۱٪ از عرضههای ۲۰۲۴ پیشتاز است: گزارش Game7
تلگرام به عنوان یک پلتفرم عمده برای بازیهای Web3 ظهور کرده و ۲۱٪ از عرضههای جدید بازیها در سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص داده است.
توسعهدهندگان و ناشران از این برنامه پیامرسان برای افزایش جذب کاربر و تعامل استفاده میکنند. Game7، یک جامعه مختص پیشرفت فناوری بلاکچین در بازی، در گزارش ۲۰۲۴ خود در مورد وضعیت بازیهای Web3 بیان کرده است.
این گزارش، که با همکاری شرکت تحقیقاتی Naavik تهیه شده است، ادعا میکند که افزایش نفوذ تلگرام میتواند تهدیدی برای پلتفرمهای موبایل سنتی مثل اپل و گوگل باشد که همچنان سیاستهای محدود کنندهای را برای فروشگاههای اپلیکیشن اعمال میکنند و با عدم قطعیتهای نظارتی روبرو هستند.
به نظر میرسد بازیهای تلگرامی بیش از یک متا دیگر هستند
در ماههای اخیر میانگین طول جلسات از ۳ به ۷ دقیقه افزایش یافته که به معنی تعامل بیشتر است
همچنین بیشتر بازیهای برتر نسبت DAU/MAU ۴۵٪ دارند.
این شگفتانگیز است چون حتی بازیهای وب۲ میانگین ۲۰-۳۰٪ دارند
— sosboy (@FadedSolMaxi) ۱۳ نوامبر ۲۰۲۴
Immutable و Arbitrum در بازیهای Web3 پیشتازند
گزارش همچنین نشان میدهد که Immutable و Arbitrum به عنوان سریعترین اکوسیستمهای در حال رشد در بازیهای Web3 شناخته شدهاند.
Immutable رشد ۷۱٪ سال به سال ثبت کرده است، با ۱۸۱ عنوان اعلام شده که بسیاری از آنها از پلتفرم پلیگان مهاجرت کردهاند.
Arbitrum افزایش ۶۸٪ داشته که به وسیله چارچوب Orbit آن، که ۲۳ شبکه بازی جدید را پشتیبانی کرد، به وجود آمده است.
رشد شبکههای لایه ۲ و لایه ۳ به استاندارد جدیدی برای بازیهای بلاکچین تبدیل شده است.
از نظر جغرافیایی، مناطق APAC، از جمله کره جنوبی و سنگاپور، ۳۹٪ از عرضههای جدید بازیهای Web3 را به خود اختصاص دادند و ایالات متحده نزدیک به ۳۶٪ بود.
با وجود کاهش ۳۶٪ در اعلامیههای بازیهای جدید نسبت به ۲۰۲۳، بخش بازی شاهد کاهش ۸۴٪ در ترک توسعهدهندگان بود، که نشاندهنده ثبات بیشتر است.
اما تنها ۳۴٪ از بازیها قابلیت بلاکچین را ادغام کردهاند، که نشاندهنده چالشهای جاری در ادغام بازی و فناوری بلاکچین است.
قابل توجه است که فروشگاه Epic Games ۸۱ عنوان Web3 در سال ۲۰۲۴ اضافه کرده است، در حالی که Steam همچنان موضع محدود کنندهای در برابر بازیهای بلاکچین حفظ کرده و توسعهدهندگان را به سمت کانالهای جایگزین سوق میدهد.
بازیهای کنسول نشانههای ابتدایی از پذیرش بلاکچین را نشان دادند، هرچند بازیکنان اصلی مانند سونی و مایکروسافت محتاط باقی میمانند.
توسعهدهندگان عمدتاً بر روی مخاطبان کنسول تمرکز دارند بدون ادغام ویژگیهای بلاکچین.
رشد بودجه به میزان ۱۷٪
بودجهبندی برای بازیهای Web3 به میزان ۱۷٪ سال به سال تا سهماهه سوم ۲۰۲۴ رشد داشته، با تمایل به دورهای کوچک و استراتژیک به تمرکز بر روی راهاندازی توکنها.
با این حال، صنعت همچنان با عدم قطعیتهای کلان اقتصادی و عدم وجود یک موفقیت بزرگ مقایسهپذیر با “Axie Infinity” محدود است.
راهاندازی توکنهای بازی به میزان ۲۰۰٪ سال به سال رشد داشته، با عناوین بازیهای حساب شدهای که ۷۴٪ از این راهاندازیها را تشکیل میدهند.
“تیم ما به قدرت دادن به سهامداران در صنعت بازیهای Web3 باور دارد، که این امر به استانداردهای سختگیرانه یکپارچگی داده، گزارشدهی روند قابل اعتماد و مسئولیتپذیری Game7 اطلاع داد.” استیون چن، مشارکتکننده اصلی در Game7 اظهار داشت.
در همین حال، گزارش شکافهای روششناختی در معیارهای فعلی بازیهای بلاکچین را شناسایی کرد، با فعالیتهای کیف پول و دادههای زنجیرهای که نمای کاملی از تعامل کاربر ارائه نمیدهد.
Game7 گفت تمرکز بر فعالیت توسعهدهندگان و رشد اکوسیستم نشانگر قابل اعتمادتری از مسیر صنعت است.
“با ظهور بازیهای جدید Web3 که پتانسیل این دستهبندی نوظهور را نشان میدهند، درک دینامیکهای بازار در حال تغییر، فناوریها و بهترین روشها کلید قادر ساختن رهبران آینده است،” آرون بوش، همبنیانگذار Naavik گفت.
همانطور که گزارش شده، بازی شوتر Web3 Off The Grid (OTG) افزایش در تعامل کاربر را تجربه کرد و به یک رکورد تازه ۲۰۷,۴۵۰ کیف پول فعال خاص در ۱۲ نوامبر رسید.